Vzory pro zhodnocení podle něčeho do IK OVS

Níže uvedený obsah patří do IK v maxiosnově do části s přílohami do kapitoly se zhodnocením OVS, nebo do podobné kapitoly. Toto je soubor všech jednotlivých zhodnocení. Jsou ale k dispozici i samostatně kus vzor do IK Sebehodnocení podle procesních povinností dlouhodobého řízení, kus vzor do IK Sebehodnocení podle principů IKČR, kus vzor do IK Sebehodnocení podle zásad IKČR, kus vzor do IK Sebehodnocení podle klíčových oblastí architektury, kus vzor do IK Sebehodnocení podle opatření SSD


Zhodnocení podle procesních povinností dlouhodobého řízení

Níže je uveden stav sebehodnocení podle jednotlivých obecných procesních povinností uvedených ve vyhlášce o dlouhodobém řízení:

V rámci dlouhodobého řízení ICT orgán veřejné správy

V oblasti strategie, plánování a organizace řízení informatiky

zavádí strategické řízení informatiky

zřizuje útvar pověřený řízením informatiky a blíže vymezuje jeho úkoly

nastavuje procesy řízení informatiky a zajišťuje k tomu potřebné nástroje.

V oblasti pořízení a změn informačních systémů

zajišťuje řízení zdrojů potřebných pro pořízení nebo změny informačních systémů

identifikuje požadavky na informační systémy a podmínky jejich zajištění

vyhodnocuje a v případě potřeby zajišťuje podmínky pro vytvoření ověřovacích konceptů sloužících pro ověření realizovatelnosti pořízení nebo změn informačních systémů

zajišťuje řízení programů a projektů potřebných pro pořízení a změny informačních systémů

zajišťuje řízení změn informačního systému na organizační a procesní úrovni

vyhodnocuje využitelnost existujících řešení a komponent s otevřeným zdrojovým kódem eGovernmentu pro jím spravované informační systémy

určuje pro každý informační systém věcného a technického správce

zajišťuje ohlášení a aktualizaci údajů o svých informačnícjh systémech do Rejstříku ISVS

vydává a udržuje provozní dokumentaci informačních systémů

udržuje dokumentaci a řízení změn informačních systémů

V oblasti provozu informačních systémů

nastavuje systém řízení provozu informačních systémů

užívá doménového jména třetí nebo nižší úrovně v doméně .gov.cz, je-li orgán veřejné správy státním orgánem

sleduje klíčové parametry provozu informačních systémů

zajišťuje správu zdrojů potřebných pro uspokojení servisních požadavků, řešení provozních incidentů a provoz informačních systémů

zajišťuje řízení kontinuity provozu informačních systémů

zajišťuje řízení bezpečnosti provozu informačních systémů

vyhodnocuje možnost využití centrálních sdílených služeb poskytovaných jinými orgány veřejné správy.

zajišťuje vazby svých informačních systémů veřejné správy na systémy jiného správce referenčním rozhraním

zajišťuje služby svých informačních systémů

V oblasti dohledu nad poskytováním služeb informačních systémů

stanovuje závazné parametry poskytovaných služeb informačních systémů, vyhodnocuje jejich plnění a realizuje nápravná opatření

zveřejňuje informace získané z činnosti podle předchozího bodu způsobem umožňujícím dálkový přístup

V oblasti útlumu, konzervace a ukončení informačních systémů

vytváří a průběžně aktualizuje strategii ukončování provozu informačních systémů

Zhodnocení souladu s architektonickými principy IKČR

Následuje tabulka s popisným vyhodnocením souladu se závaznými architektonickými principy stanovenými v Informační koncepci České republiky. U těch principů, jež nejsou pro naši organizaci relevantní, je toto uvedeno. Podrobný popis všech principů obsahuje stránka národní architektonické principy

Objekt IKČR Popis zhodnocení
Architektonický princip P1: Standardně digitalizované (Digital by default)
Architektonický princip P2: Pouze jednou (Once only)
Architektonický princip P3: Podpora začlenění a přístupnost (Inclusiveness and Accessibility)
Architektonický princip P4: Otevřenost a transparentnost (Openness and Transparency)
Architektonický princip P5: Přeshraniční přístup jako standard (Cross border interoperability)
Architektonický princip P6: Interoperabilita jako standard (Interoperability by design)
Architektonický princip P7: Důvěryhodnost a bezpečnost (Security & Privacy by design)
Architektonický princip P8: Jeden stát (Whole-of-Government)
Architektonický princip P9: Sdílené služby veřejné správy (Shared Services)
Architektonický princip P10: Připravenost na změny (Flexibility)
Architektonický princip P11: eGovernment jako platforma (Embedded eGovernment)
Architektonický princip P12: Vnitřně pouze digitální (Inside only digital)
Architektonický princip P13: Otevřená data jako standard (Open Data by default)
Architektonický princip P14: Technologická neutralita (Technological neutrality)
Architektonický princip P15: Uživatelská přívětivost (User-friendliness)
Architektonický princip P16: Konsolidace a propojování (IT Consolidation)
Architektonický princip P17: Omezení budování monolitických systémů (Application decomposition)
Architektonický princip P18: Datová suverenita a nezávislost (Data sovereignty and independence)
Architektonický princip P19: Otevřená řešení (Open Source)
Architektonický princip P20: Metriky digitálních služeb (Digital Service Performance)
Architektonický princip P21: Udržitelnost digitálních služeb a zařízení (Digital service and equipment Sustainability)
Architektonický princip P22: Svoboda volby (Freedom of choice)

Zhodnocení souladu se zásadami řízení IKČR

Následuje tabulka s popisným vyhodnocením souladu se zásadami řízení ICT stanovenými v Informační koncepci České republiky. U těch zásad, jež nejsou pro naši organizaci relevantní, je toto uvedeno. Podrobný popis všech zásad obsahuje stránka národní zásady řízení ICT

Objekt IKČR Popis zhodnocení
Zásada řízení ICT Z01: Na prvním místě je klient
Zásada řízení ICT Z02: Standardy plánování a řízení ICT
Zásada řízení ICT Z03: Strategické řízení pomocí IK OVS
Zásada řízení ICT Z04: Řízení architektury
Zásada řízení ICT Z05: Řízení požadavků a změn
Zásada řízení ICT Z06: Řízení výkonnosti a kvality
Zásada řízení ICT Z07: Řízení zodpovědnosti za služby a systémy
Zásada řízení ICT Z08: Řízení katalogu služeb
Zásada řízení ICT Z09: Udržení interních kompetencí
Zásada řízení ICT Z10: Procesní řízení
Zásada řízení ICT Z11: Řízení přínosů a hodnoty
Zásada řízení ICT Z12: Řízení kapacit zdrojů
Zásada řízení ICT Z13: Nezávislost návrhu, řízení a kontroly kvality
Zásada řízení ICT Z14: Vztah informatiky a legislativy
Zásada řízení ICT Z15: Řízení financování ICT
Zásada řízení ICT Z16: Využívání otevřeného software a standardů
Zásada řízení ICT Z17: Podpora vyváženého partnerství s dodavateli

Zhodnocení podle klíčových oblastí architektury EG

Následuje tabulka s popisem aplikovatelnosti a implementace jednotlivých klíčových oblastí architektury EG, jak je stanovuje Národní architektura EG. Podrobnosti k oblastem uvádí stránka Klíčové oblasti architektury eGovernmentu

Tabulka obsahuje jednotlivé oblasti a popis jejich implementace a zhodnocení připravenosti v rámci OVS:

Oblast Popis zhodnocení
Potřebnost a ekonomická výhodnost informačních systémů
Koncepce a strategie úřadů
Obslužné kanály veřejné správy
Elektronický oběh dokumentů
Identifikace v informačních systémech
Strukturovaná data v ISVS, datové fondy a jejich sdílení
Referenční rozhraní veřejné správy
Sdílené agendové informační systémy
Komunikační infrastruktura veřejné správy
Cloudové služby

Zhodnocení naplnění opatření Strategie správy dat veřejné správy

Tavulka níže udává zhodnocení OVS k jemu přiřazeným opatřením Strategie správy dat veřejné správy v souvislosti s povinností zhodnotit tato opatření v informační koncepci:

Opatření strategie Naplnění opatření v OVS
Opatření 1.1.1 Stanovit odpovědnost za data úřadu a jejich správu
Opatření 1.1.2 Vydat a v praxi uplatňovat interní pravidla pro správu dat
Opatření 1.2.1 Zmapovat a prioritizovat věcné oblasti dat
Opatření 1.2.2 Stanovit a řídit datové potřeby v prioritních oblastech
Opatření 1.2.3 Formulovat v rámci Informační koncepce úřadu strategii v oblasti správy dat
Opatření 1.3.1 Popsat data a definovat jejich význam
Opatření 1.3.2 Vytvořit a využívat lokální katalog dat a předávat jeho obsah do národního katalogu dat
Opatření 1.3.3 Rozlišit kategorie dat a přizpůsobit procesy správy dat jejich specifikům
Opatření 1.4.1 Vytvořit v úřadu podmínky pro poskytnutí dat jiným úřadům
Opatření 1.4.2 Zohledňovat při zadávání a řešení změn IS dopady na data a jejich správu
Opatření 1.5.1 Zavést v úřadu základní postupy pro zajištění kvality dat
Opatření 1.5.2 Zavést v úřadu základní řízení rizik v oblasti dat
Opatření 4.1.1 Publikovat veřejná data úřadu ve formě otevřených dat
Opatření 4.1.2 Monitorovat plnění povinností v oblasti otevřených dat
Opatření 4.3.2 Formulovat v rámci Informační koncepce úřadu strategii analytické práce s daty