Vzory pro zhodnocení podle něčeho do IK OVS
Níže uvedený obsah patří do IK v maxiosnově do části s přílohami do kapitoly se zhodnocením OVS, nebo do podobné kapitoly. Toto je soubor všech jednotlivých zhodnocení. Jsou ale k dispozici i samostatně kus vzor do IK Sebehodnocení podle procesních povinností dlouhodobého řízení, kus vzor do IK Sebehodnocení podle principů IKČR, kus vzor do IK Sebehodnocení podle zásad IKČR, kus vzor do IK Sebehodnocení podle klíčových oblastí architektury, kus vzor do IK Sebehodnocení podle opatření SSD
Zhodnocení podle procesních povinností dlouhodobého řízení
Níže je uveden stav sebehodnocení podle jednotlivých obecných procesních povinností uvedených ve vyhlášce o dlouhodobém řízení:
V rámci dlouhodobého řízení ICT orgán veřejné správy
V oblasti strategie, plánování a organizace řízení informatiky
zavádí strategické řízení informatiky
- Současný stav: x
- Potřebné změny: x
zřizuje útvar pověřený řízením informatiky a blíže vymezuje jeho úkoly
- Současný stav: x
- Potřebné změny: x
nastavuje procesy řízení informatiky a zajišťuje k tomu potřebné nástroje.
- Současný stav: x
- Potřebné změny: x
V oblasti pořízení a změn informačních systémů
zajišťuje řízení zdrojů potřebných pro pořízení nebo změny informačních systémů
- Současný stav: x
- Potřebné změny: x
identifikuje požadavky na informační systémy a podmínky jejich zajištění
- Současný stav: x
- Potřebné změny: x
vyhodnocuje a v případě potřeby zajišťuje podmínky pro vytvoření ověřovacích konceptů sloužících pro ověření realizovatelnosti pořízení nebo změn informačních systémů
- Současný stav: x
- Potřebné změny: x
zajišťuje řízení programů a projektů potřebných pro pořízení a změny informačních systémů
- Současný stav: x
- Potřebné změny: x
zajišťuje řízení změn informačního systému na organizační a procesní úrovni
- Současný stav: x
- Potřebné změny: x
vyhodnocuje využitelnost existujících řešení a komponent s otevřeným zdrojovým kódem eGovernmentu pro jím spravované informační systémy
- Současný stav: x
- Potřebné změny: x
určuje pro každý informační systém věcného a technického správce
- Současný stav: x
- Potřebné změny: x
zajišťuje ohlášení a aktualizaci údajů o svých informačnícjh systémech do Rejstříku ISVS
- Současný stav: x
- Potřebné změny: x
vydává a udržuje provozní dokumentaci informačních systémů
- Současný stav: x
- Potřebné změny: x
udržuje dokumentaci a řízení změn informačních systémů
- Současný stav: x
- Potřebné změny: x
V oblasti provozu informačních systémů
nastavuje systém řízení provozu informačních systémů
- Současný stav: x
- Potřebné změny: x
užívá doménového jména třetí nebo nižší úrovně v doméně .gov.cz, je-li orgán veřejné správy státním orgánem
- Současný stav: x
- Potřebné změny: x
sleduje klíčové parametry provozu informačních systémů
- Současný stav: x
- Potřebné změny: x
zajišťuje správu zdrojů potřebných pro uspokojení servisních požadavků, řešení provozních incidentů a provoz informačních systémů
- Současný stav: x
- Potřebné změny: x
zajišťuje řízení kontinuity provozu informačních systémů
- Současný stav: x
- Potřebné změny: x
zajišťuje řízení bezpečnosti provozu informačních systémů
- Současný stav: x
- Potřebné změny: x
vyhodnocuje možnost využití centrálních sdílených služeb poskytovaných jinými orgány veřejné správy.
- Současný stav: x
- Potřebné změny: x
zajišťuje vazby svých informačních systémů veřejné správy na systémy jiného správce referenčním rozhraním
- Současný stav: x
- Potřebné změny: x
zajišťuje služby svých informačních systémů
- Současný stav: x
- Potřebné změny: x
V oblasti dohledu nad poskytováním služeb informačních systémů
stanovuje závazné parametry poskytovaných služeb informačních systémů, vyhodnocuje jejich plnění a realizuje nápravná opatření
- Současný stav: x
- Potřebné změny: x
zveřejňuje informace získané z činnosti podle předchozího bodu způsobem umožňujícím dálkový přístup
- Současný stav: x
- Potřebné změny: x
V oblasti útlumu, konzervace a ukončení informačních systémů
vytváří a průběžně aktualizuje strategii ukončování provozu informačních systémů
- Současný stav: x
- Potřebné změny: x
Zhodnocení souladu s architektonickými principy IKČR
Následuje tabulka s popisným vyhodnocením souladu se závaznými architektonickými principy stanovenými v Informační koncepci České republiky. U těch principů, jež nejsou pro naši organizaci relevantní, je toto uvedeno. Podrobný popis všech principů obsahuje stránka národní architektonické principy
Objekt IKČR | Popis zhodnocení |
---|---|
Architektonický princip P1: Standardně digitalizované (Digital by default) | |
Architektonický princip P2: Pouze jednou (Once only) | |
Architektonický princip P3: Podpora začlenění a přístupnost (Inclusiveness and Accessibility) | |
Architektonický princip P4: Otevřenost a transparentnost (Openness and Transparency) | |
Architektonický princip P5: Přeshraniční přístup jako standard (Cross border interoperability) | |
Architektonický princip P6: Interoperabilita jako standard (Interoperability by design) | |
Architektonický princip P7: Důvěryhodnost a bezpečnost (Security & Privacy by design) | |
Architektonický princip P8: Jeden stát (Whole-of-Government) | |
Architektonický princip P9: Sdílené služby veřejné správy (Shared Services) | |
Architektonický princip P10: Připravenost na změny (Flexibility) | |
Architektonický princip P11: eGovernment jako platforma (Embedded eGovernment) | |
Architektonický princip P12: Vnitřně pouze digitální (Inside only digital) | |
Architektonický princip P13: Otevřená data jako standard (Open Data by default) | |
Architektonický princip P14: Technologická neutralita (Technological neutrality) | |
Architektonický princip P15: Uživatelská přívětivost (User-friendliness) | |
Architektonický princip P16: Konsolidace a propojování (IT Consolidation) | |
Architektonický princip P17: Omezení budování monolitických systémů (Application decomposition) | |
Architektonický princip P18: Datová suverenita a nezávislost (Data sovereignty and independence) | |
Architektonický princip P19: Otevřená řešení (Open Source) | |
Architektonický princip P20: Metriky digitálních služeb (Digital Service Performance) | |
Architektonický princip P21: Udržitelnost digitálních služeb a zařízení (Digital service and equipment Sustainability) | |
Architektonický princip P22: Svoboda volby (Freedom of choice) |
Zhodnocení souladu se zásadami řízení IKČR
Následuje tabulka s popisným vyhodnocením souladu se zásadami řízení ICT stanovenými v Informační koncepci České republiky. U těch zásad, jež nejsou pro naši organizaci relevantní, je toto uvedeno. Podrobný popis všech zásad obsahuje stránka národní zásady řízení ICT
Objekt IKČR | Popis zhodnocení |
---|---|
Zásada řízení ICT Z01: Na prvním místě je klient | |
Zásada řízení ICT Z02: Standardy plánování a řízení ICT | |
Zásada řízení ICT Z03: Strategické řízení pomocí IK OVS | |
Zásada řízení ICT Z04: Řízení architektury | |
Zásada řízení ICT Z05: Řízení požadavků a změn | |
Zásada řízení ICT Z06: Řízení výkonnosti a kvality | |
Zásada řízení ICT Z07: Řízení zodpovědnosti za služby a systémy | |
Zásada řízení ICT Z08: Řízení katalogu služeb | |
Zásada řízení ICT Z09: Udržení interních kompetencí | |
Zásada řízení ICT Z10: Procesní řízení | |
Zásada řízení ICT Z11: Řízení přínosů a hodnoty | |
Zásada řízení ICT Z12: Řízení kapacit zdrojů | |
Zásada řízení ICT Z13: Nezávislost návrhu, řízení a kontroly kvality | |
Zásada řízení ICT Z14: Vztah informatiky a legislativy | |
Zásada řízení ICT Z15: Řízení financování ICT | |
Zásada řízení ICT Z16: Využívání otevřeného software a standardů | |
Zásada řízení ICT Z17: Podpora vyváženého partnerství s dodavateli |
Zhodnocení podle klíčových oblastí architektury EG
Následuje tabulka s popisem aplikovatelnosti a implementace jednotlivých klíčových oblastí architektury EG, jak je stanovuje Národní architektura EG. Podrobnosti k oblastem uvádí stránka Klíčové oblasti architektury eGovernmentu
Tabulka obsahuje jednotlivé oblasti a popis jejich implementace a zhodnocení připravenosti v rámci OVS:
Oblast | Popis zhodnocení |
---|---|
Potřebnost a ekonomická výhodnost informačních systémů | |
Koncepce a strategie úřadů | |
Obslužné kanály veřejné správy | |
Elektronický oběh dokumentů | |
Identifikace v informačních systémech | |
Strukturovaná data v ISVS, datové fondy a jejich sdílení | |
Referenční rozhraní veřejné správy | |
Sdílené agendové informační systémy | |
Komunikační infrastruktura veřejné správy | |
Cloudové služby |
Zhodnocení naplnění opatření Strategie správy dat veřejné správy
Tavulka níže udává zhodnocení OVS k jemu přiřazeným opatřením Strategie správy dat veřejné správy v souvislosti s povinností zhodnotit tato opatření v informační koncepci:
Opatření strategie | Naplnění opatření v OVS |
---|---|
Opatření 1.1.1 Stanovit odpovědnost za data úřadu a jejich správu | |
Opatření 1.1.2 Vydat a v praxi uplatňovat interní pravidla pro správu dat | |
Opatření 1.2.1 Zmapovat a prioritizovat věcné oblasti dat | |
Opatření 1.2.2 Stanovit a řídit datové potřeby v prioritních oblastech | |
Opatření 1.2.3 Formulovat v rámci Informační koncepce úřadu strategii v oblasti správy dat | |
Opatření 1.3.1 Popsat data a definovat jejich význam | |
Opatření 1.3.2 Vytvořit a využívat lokální katalog dat a předávat jeho obsah do národního katalogu dat | |
Opatření 1.3.3 Rozlišit kategorie dat a přizpůsobit procesy správy dat jejich specifikům | |
Opatření 1.4.1 Vytvořit v úřadu podmínky pro poskytnutí dat jiným úřadům | |
Opatření 1.4.2 Zohledňovat při zadávání a řešení změn IS dopady na data a jejich správu | |
Opatření 1.5.1 Zavést v úřadu základní postupy pro zajištění kvality dat | |
Opatření 1.5.2 Zavést v úřadu základní řízení rizik v oblasti dat | |
Opatření 4.1.1 Publikovat veřejná data úřadu ve formě otevřených dat | |
Opatření 4.1.2 Monitorovat plnění povinností v oblasti otevřených dat | |
Opatření 4.3.2 Formulovat v rámci Informační koncepce úřadu strategii analytické práce s daty |